Ni imel občutka, da je ujet,
dokler ni tistega dne, ko je sedel na snežno beli straniščni školjki, ugotovil,
da bi želel oditi, ampak to enostavno ni bilo mogoče. Tisti zlagani občutek
svobode v velikem predmestnem stanovanju, tisti dragi Audi v garaži pod
stanovanjem, omare s polnimi policami oblek blagovnih znamk, debela ura, draga
vina, požrtije namesto kosil, velik televizor, občasna družba v precenjenih
lokalih med izbrano eminentno buržoazno skisano smetano, vse to je bila le
kulisa v njegovi ogromni kletki. Kletki v katero je bil vklenjen z debelo
verigo, za katero je bil ves čas prepričan, da osvobaja, v resnici pa je bila
hkrati vsa svoboda in edini branik, da ne more oditi.
Strmel je v drug na drugega
zložen pralni in sušilni stroj in želel enega za drugim zabrisati skozi veliko
okno, skozi katerega so poživljajoče skakali pingvinsko beli žarki zbrani v
blago osvetlitev. Do konca je opravil, kar je imel opraviti okoli školjke,
oddrsal do kavča in se zvil pod odejo.
Lenobno je stegnil bledo roko, ki
je kazala sledi telesne neaktivnosti in slabe prekrvavitve, z miško na zaslonu
računalnika poiskal film, ki ga je zadnjega potegnil s spleta, in nadaljeval
ogled, kjer je končal preden je šel v bližnjo restavracijo na kosilo.
Drama se je odvijala mimo njega.
Na razgledni točki jo je vprašal za poljub in ji pokazal na mogočni vrtiljak,
ki se je pel nad poletnimi lučmi velemesta. Ona je dokončevala njegove stavke
in njegove povedi, nato pa se plaho s prsmi dotaknila njegovega prsnega koša in
se mu vdala v objem in filmski poljub.
Sile neravnovesja so hotele, da
postane moralist in moralist je tudi postal. Ali tisto, karkoli naj bi že
moralist bil. Nekdo, ki zarije obraz v blato, ga vsrka vase, prežveči izpljune
in nato govori drugim, da je takšno početje totalno neumno in ne obrodi nikakršnih
sadov, če ga že opazijo ne in si mislijo: »Kreten.«
Seveda ljudje potem počnemo ravno to, ker »ti pa meni že ne boš govoril, kaj smem in česa ne!« Potem ponosno, z zagnanostjo največjega idiota, ki je prepričan, da je ta trk z glavo pa resnično tisti zadnji, s katerim bom prebil zid in se osvobodil vseh spon tega sveta, zarijemo glavo v blato in jo utapljamo v brozgi peska, umazanije, pasjega scanja in dolgega seznama ogabnih odvečnih tekočin živih bitji, dokler ne ugotovimo, da nimamo niti najmanjšega pojma, kaj počnemo, ter se končno vprašamo: »Zakaj nisem poslušal tistega moralista?« Ampak, hej, vsak mora sam po svoj kostanj v žerjavico, pa naj si to razlagamo kakor koli želimo.
Zaspal je in prespal preostanek
filma. Ni se mu več ljubilo že četrtič poskusiti pogledati ta film. Vseeno mu
je prizor s poljubljanjem v glavi ostal in sinkretično ustvarjal podobo, ki bi
sicer ne nastala, ko bi ne imel tistih nekaj globoko v razmesarjeno tkivo
vrezanih spominov, nedavnih zadržkov in moralne inkvizitornosti. Mar ni tako,
da ni človeškega življenja brez poljuba? Lahko bi bilo tako. Moralo bi biti
tako. V tistem svetu, v katerem moralist ugotovi, da ne more ustvariti
življenja brez poljuba.
In potem si vedno znova in znova
zavrti tisti prizor in se čudi nam, ki nismo pred njim potopili glave v blato,
kaj smo naredili iz poljuba. Iz blagega dotika celic, ki se sočasno, ko se
premikajo druga proti milijardi drugim, rojevajo in umirajo, iz odrešujoče
osvobajajočega naslona dveh mesenih zavihkov na nasprotna dva, smo naredili
eksplozijo sinaps in žgečkljivo aritmijo.
V nekem trenutku šibkosti si je
drznil reči, da se ljubezen rojeva v eksplozijah in takrat prav nevarno usodno
povezal eksplozijo s hrupom, a ta prizor mu je povedal le eno: ljubezen se
rojeva v najhrupnejšem hrupu, ko utihne v poljubu. Ko edina cev, ki zmore na
svet spustiti glasen in jasen »rad te imam,« to še jasneje in glasneje in
trdneje izgovori v tistem trenutku, ko ji to preprečijo druga usta in zakriči v
tišini poljuba: »Ljubim te!«
Sedel je na kavč, ovit v
najmehkejšo odejo, kar jo je dobil na trgu, kjer je kupoval le najdražje
izdelke, in nemo zrl predse.
Tiho je šepnil: ˝Ljubezen … ne
rodi glasni, ampak tihi «ljubim te«.˝
Prepričan je bil, da je v tistem
trenutku končal svojo kariero, ki si je sicer nikdar ni izbral, moralista. Tako
zelo prepričan, da je odprl okno za sabo in spustil v prostor še tistih nešteto
žarkov, ki so se ustavili na skrbno priprtih žaluzijah. Vstal je s kavča,
izklopil kabel, ki je napajaj televizor iz vtičnice, umirjeno prijel lahek, s
premerom 101,6cm velik LCD televizor in ga zabrisal skozi okno.
Želel je vriskati, v tistem
izvornem starogrškem pomenu, pa ni imel komu zavriskati. Razbit televizor
vreden več tisoč evrov pod stanovanjem bo dovolj.
Če bi imel pipo, bi jo takrat
prižgal. Imel pa je udoben kavč. Kljub mrazu, ki je vdiral skozi odprto okno,
se je nastavil toplim opoldanskim žarkom, stegnil noge na klubsko mizico pred
kavčem in sklenil roke na temenu. Vendar vzneseni mir, ki si ga je prisvojil in
po vseh urah v dreku in blatu in lobotomijah in elektrošokih tudi zaslužil, je
trajal le toliko dolgo.
Kadar moralistu postane kristalno
jasno, kateri košček sestavljanke manjka, da bo mogel pokazati svetu resnico o "prav", ki je lahko le popolna ljubezen, mu postane jasno tudi vseh tisočero
napak, ki jih je storil, ko je od rojstva dalje, košček za koščkom, uničeval to
sestavljanko, ki jo je, po tem, ko jo je popolnoma razstavil, za vsako ceno
želel zopet sestaviti.
Ko mu je bilo jasno vse, mu je bilo
jasno tudi eno: tisti večer, ko je odšla in ga še zadnjič vprašala, ali jo ima
rad, on pa ji je na dolgo in široko hitel razlagati, naj ostane in ji tisočkrat
na ves glas izrekal »rad te imam«, kot da trosi staro kamenje, nevedoč, da je
trosil bisere, ki bi ji jih lahko podaril le z molkom in najglasnejšim »ljubim
te«. Daleč je bil od svobode. Vendar tisti dan, korak najbližje kakor kadar
koli prej.
Ni komentarjev:
Objavite komentar