Vsakodnevne dolge vožnje iz
Lublane do Kranja in potem zvečer nazaj poskušam karseda izkoristiti. Včasih
tako ekstatično pojem, da pridem na delo ves hripav, spet drugič z nič manj
norosti prestavljam radijske postaje, pri čemer na koncu vedno ostanem bodisi
na programu ARS ali na radiu Ognjišče. Tokrat sem nekje pri Šentviškem predoru
za trenutek prisluhnil radiu Ognjišče. Ni mi bilo žal.
Govor je bil o Aninem skladu in o
velikih družinah. Bolj o velikih družinah kot o Aninem skladu, ampak to
trenutno niti ni pomembno. Pomemben je bil nek stavek, ki mi je bliskovito
prestrelil misli in me prisilil k hrupnem premišljevanju v tišini.
Beseda je tekla o pozitivnih ali
negativnih vplivih številčnejših družin in eden izmed govorcev je izpostavil ekonomski vidik velikih družin, ki je nekdaj urejal na precej naraven način danes
izrojeno a kljub temu nam samoumeven družbeni mehanizem, ki mu pravimo »pokojnina«.
Zdaj, zakaj se pokojnini reče pokojnina in ne kaj drugega, prepuščamo
jezikoslovcem. Naj bo pokojnina, čeravno me asociira na pokoj, dalje smrt in
pogreb.
Skratka gost je postavil drzno
trditev, da v časih, ko pokojnina še ni bila urejena in integrirana kot finančni in socialni mehanizem v obliki podpore starejšim, so si to podporo obetali od svojih potomcev. In
naravno pričakovano je bilo, da, v kolikor si imel veliko potomcev in le te
lepo vzgojene, bodo, ko boš star in betežen, (po)skrbeli zate. Torej, veliko
(ali večje, če želite) število otrok, je bilo boljše zagotovilo, da bo nekdo
poskrbel zate, ko boš star.
Socialistični sistem je to stvar
malce obrnil na glavo, kapitalizem pa jo je kasneje še potenciral in naložil
gromozansko breme na pleča mladim. Kako? Preprosto.
V pokojninsko blagajno vlagajo
mladi, ki vstopajo na trg dela. V kolikor si nekdaj skrbel zgolj za to, da boš
nekoč nekaj malega imel na strani tudi za svoje starše v starosti, si danes
tega »luksuza« ne moreš privoščiti. Enostavno, ker si dolžan(!) dajati del svojega
zaslužka za: svojo pokojnino, pokojnino svojih staršev in pokojnino vseh
ostalih – vrstnikov in njihovih staršev.
Torej, družina, ki ima več otrok,
danes živi tiste družine, ki imajo manj otrok ali celo nobenega otroka. S tega vidika se mi odpira
etično vprašanje pravičnosti. Zakaj je obstoječ sistem, ki nalaga finančno
breme tistim, ki se odločijo za to, da bodo ustvarjali življenje, pri čemer se
odpovejo obilici svojega časa in ga namenijo vzgoji, posledično manj vlagajo v
svoje kariere, posledično manj služijo in zaradi številnih družinskih članov
tudi več trošijo.
Na drugi strani pa imamo družino,
ki s svojim potomstvo ne zagotovo niti naravnega prirasta, kjer po navadi dva
človeka ustvarita le enega potomca in osnovnošolska matematika in logika nam
evidentno pokažeta, da s tem ne pokrijeta niti sebe. Za to so potrebni vsaj
trije otroci. Takšne družine pa so danes izredno redke. Ta dva starša hkrati
lahko več časa posvečata svoji karieri, povečata svoj prihodek, lahko pa tudi
več varčujeta, ker imata zgolj z enim potomcem manj stroškov oz. mu lahko več
nudita.
O solidarnosti in sebičnosti sem
že pisal in očitno bom še. Kajti spreleti me lahko še tako banalna tema, pri
kateri bom ugotovil, da se znotraj nje vršijo sebična dejanja na katera nihče
ne opozarja, morda niti ne opazi. Obstoječi sistem tako ne spodbuja večjih
družin, temveč je kvečjemu ovira in pomislek za tiste, ki bi ali želeli imeti
več otrok ali enostavno prepuščajo število otrok Božji milosti in le ta je po
navadi obilna in obrodi krasne sadove.
Moramo pa biti previdni. Tovrstno
razmišljanje lahko hitro vodi v popredmetenje otrok in pretirano poudarjanje ekonomskega
vidika za razmišljanje o večji družini, kar je napačno. Dejstvo je, da so
družine, ki imajo večje število otrok, družine, ki imajo otroke rade. Takšni
starši ne razmišljajo o tem, kakšno korist bodo imeli od sedmih otrok, ampak se
veselijo slehernega življenja, ki ga po Božji milosti ustvarijo in spravijo na
ta svet.
Namen zapisa je predvsem v
premišljevanju o pravičnosti (morda) zastarelih socialističnih družbeno-ekonomskih
mehanizmih, ki so do negativne skrajnosti mutirali tekom kapitalističnega procesa in
iskanju rešitev za bolj ugodne mehanizme s katerimi bomo zagotovili starejšim
lepo in zasluženo umirjeno starost, po drugi strani pa pravičen sistem za mlade,
ki si žele otrok, velikih družin in veselja pri ustvarjanju življenja, a jim
to sedanji sistem onemogoča ali otežuje.
Zatorej veselo na delo! Pri
reševanju naše prihodnosti v dvojem: iskanju novih, pravičnejših(!) rešitev in
še pomembneje – ustvarjanju velikih in veselih ter življenja polnih družin. A
ne pozabite: brez svetega zakona ni svetega zakona.
P.S.: velike družine lahko podprete tudi na tej povezavi - http://anin-sklad.rkc.si/
Ni komentarjev:
Objavite komentar