Po službi moram nujno na
ljubljanski grad. Ne zaradi gradu – tistih za kos kruha in kozarec vina
tisočkrat preloženih kamnov. Vzpenjam se po stari poti in pod stopali lovim
tlakovce. Kar tako. Mogoče stopim skozi korak tisočletnega trubadurja, vpijem
njegov odtis in najdem tisti jaz, katerega hodim iskat, ko se po službi
odpravljam v tisti starodavni breg, ki trmasto kljubuje času in se pne nad grdo
spako pod pretvezo mesta pod njim.
Vse skupaj je v resnici
prestrašeno bežanje. Tudi, če si rečem: »Soočil se bom s strmino,« ali pa
govorim o poti kot o izzivu, se vse skupaj v ničemer ne razlikuje od plahega
pobega tistega malčka, ki je nekoč tacal po sosedovih gredah, v varno zavetje
maminega krila.
Dve vrsti mam. »Vse bo v redu moj
malček, a če boš tiščal glavo v moja stegna in si zatiskal učke, težava ne bo
izginila.« »Pridi, greva po sladoled.«
Vse je pobeg. Hrib, gora, morje,
postelja, blagajna, papir, papir, papir, njeno mednožje, hrib, gora, morje,
ljubljanski grad. Kadarkoli odpreš oči, sestopiš z gore, se zvališ z nje na
hrbet, s hrbta na rob postelje, pretegneš vrat znad papirja. Vedno bo pred
tabo, kar te čaka in vedno te čaka, kar ti je namenjeno spoznati. Vedno boš
vedel, kam bežiš. Nekje si pač bil in temu lahko rečeš – tu. Imaš pričakovanja
in podobe. Na vrhu gore so kamni, to veš. Ne veš pa, kaj bo v tebi, ko boš
stopil na tiste kamne. Njena stegna poznaš in vmes te pričaka vedno isti slad s
priokusom železa. Tja bežiš vedno znova in znova, ker te spominja na neko
iskanje, ko še nisi vedel, kaj je tam, in si okusil življenje, za katerega si
verjel, da te bo napajalo. Pozabil pa si na omamo, ki opravičuje patologijo
pobega. Pod pretvezo pospešenega utripa, hormonov in nadobremenjene
prekrvavitve. Ne veš pa, kaj te čaka, po zadnjih trzljajih in zasoplih
poljubih. Vedno v istem vrstnem redu: čelo, nos, vrat, vrat. Potem pa …
Po službi moram nujno na
ljubljanski grad. Vem, za kaj gre. Roke sklenem na hrbtu in pod pretvezo
šepavosti racam po prodnati poti. Doživljaj mi je edini cilj. Ker je tako
neskončen. Nimam drugega strahu, kot pred smrtjo. Ki je tako dokončna. »Oče,
daj, da gre ta kelih mimo mene.« Enkrat, trikrat, sedemkrat, sedem krat
sedemkrat. Vsakič lepši. Vsakič bolj bleščeč kelih. Zvrhan. Vse, kar vem, je,
da moram izpiti. Do dna. Vsak dan, z vsakim korakom na poti do gradu.
Pomembna je tudi teža pisala.
Besede pač ne tečejo samo in nekdo jih mora voditi. Dokler pa govorim o teži
pisala in o barvi črnila – ki je praviloma črno, sicer bi ne bilo črnilo, danes
pa je že vseh možnih barv – in o razmaku vrstic v zvezku in o barvi papirja,
ostajam zgolj pisun. Pisatelju pa se zgodi le dvoje. Ali ena izmed neštetih
oblik samouničenja, ker ne uspe ubesediti tistega, kar mu govori zatilje, da bi
moralo biti ubesedeno. Ali pa z zobmi in nohti in trepalnicami vreže v les in
kamen in v srce, na vsak način dopovedati svetu, da na koncu pobegov zeva
praznina. Da se skriva življenje točno tam, kjer ga ne pričakujemo, da smrt je
in da je treba živeti tako (po)polno, da se je istočasno brez strahu vdajamo
ter na vso moč solzavo izogibamo.
Z obzidja obzidje nič več ne
vabi. Sedaj sem tam. Grad je nekaj, kar je, in jaz sem nekaj, kar je grad
osvojilo. Nenehno o treh dimenzijah. Prisotnosti, transcendenci in prihodnosti.
Sedaj sem tu. Jaz sem grad. Lahko
zrem v svoje kamenje. Ali v svoja stopala. In na koncu se zazrem v neskončnost
banalnosti kamenja, ki je iz doma fazanov postal grad.
Lahko grem vase. Namesto stopal
vidim, kako je do pasu potopljena v morje. Z lasmi spuščenimi preko ramen. Če
bi ji rekel, bi odvezala zgornji del in razkrila svoje polno, mlado oprsje.
Smeji se mi, ko stojim na obali in strmim v stopala. Stopala, na katera se
zlivajo otoki smeti, milijoni let trupel, vonj njenega telesa od bokov.
Razmišljam, kako zelo je hladno morje. Kako zelo bi rad zakorakal proti njenim
ozkim mačjim obrvem. A vseeno stojim vkopan in se zavedam začetka konca, brez
ene same uresničljive rešitve v mislih. Nato se vrnem na grad in skozi sebe
najdem še nešteto poti v svetove, ki so obstajali le delno, četudi sem bil tam.
Na koncu še o prihodnosti, čeprav
vse nenehno soobstaja v dinamiki nerazložljivega. Vse, kar vidiš z gradu, z
gore, na stropu, ko ležiš na hrbtu, ali globlje od njenih oči, ko si domišljaš,
da se ljubiš z njo. Vse, kar vidiš z otoka dvesto metrov od obale. Vse, kar ni
tu, je prihodnost.
Na obzidju se ustavim ob topolih
in drznosti s katero sem jo vodil tja v tisti breg, kadar sem ji dovolj dolgo
težil. Toliko, da je končno rekla, da ima uro ali dve časa. Mene so izmenjaje
stiskale in trgale dimenzije. Ona pa je gledala tiste kurčeve topole in tako
dolgo govorila o njih, da sem si moral izmisliti eno prisrčno zgodbico. O
drvarjih in nastanku imena tega predgrajskega drevesa. To pol.
Neosvojena trofeja. Edina
resnično vredna triumfa, ki sem ga po njeni zaslugi slavil nad svojo
mesenostjo. Moral sem govoriti o Bogu, njen bog pa je obstajal v nadzvočnih
trkih zablodelih eksplozij sinaps. Želela je, da ji govorim o Bogu, jaz pa sem
govoril zgolj toliko časa, dokler nisem zaprepaden ugotovil … da je Bog
umolknil. Ko sem v molitvenik vpil »Pater noster!« in »Sanctus, sanctus …« in
se (pre)hrupno trkal »Mea culpa … mea maxima culpa!«, sem oglušel od tišine in
odmeva lastne grešnosti, ki je zasedla mesto Božjega molka. Po službi moram
nujno na ljubljanski grad.
Ni komentarjev:
Objavite komentar