Prvi mesec študija na teološki
fakulteti mi je že dal odlične ideje, izhodišča in še pomembneje, v meni je
zbudil kar nekaj novih vprašanj. Občutek, ko se ti iz dneva v dan oči bolj in
bolj odpirajo, ko se začneš zavedati, zakaj dve ušesi in le ena usta, je
čudovit. Verjetno imajo levji delež pri tej delni epifaniji tudi pretekle
izkušnje, ki so, in še vedno, na tak ali drugačen način krojijo mojo spoznavno,
raziskovalno, teološko, filozofsko, intelektualno in akademsko pot. Vendar
največje navdušenje v meni zbuja dejstvo, da se ta pot šele dobro začenja. Vse
pred tem je bila le »mala šola«.
V duhu aktualnih dogajanj mi
študij etike prvenstveno odpira misli proti dialoški človečnosti. Noben
ekonomski načrt, nobena gospodarska strategija, nobeno »novovalovsko« gibanje
se niti blizu ne dotikajo temeljnih vprašanj, ki bi lahko prinesla odgovore in
posledično rešitve na krizo. Že vrabci na vejah čivkajo (in to že precej časa),
a šele sedaj redki spoznavajo, da kriza v kateri smo, ni ekonomsko-gospodarska.
Ekonomsko-gospodarska kriza je bila povod in pogoj za zavedanje, da je ta kriza
materialno presežna. Lahko bi govoril o krizi vrednot, a ta kriza gre globlje.
Sega v samo globino biti, ponovno odpira mnoga ontološka vprašanja in je
transcendenčna. Tako se tudi odgovor in rešitev nanjo nahajata v presežnem, ki
pa vseeno izzveni v najbolj preprosti obliki. V obliki besed etični temelji
dialoške človečnosti.
Ob vseh aktualnih predlaganih
rešitvah krize se mi zato le smeje, sočasno pa me tudi zelo skrbi, ker ni niti
ene realne rešitve predlagane. Najpogosteje se predlaga rešitev v obliki
takšnih ali drugačnih številk vezanih na ekonomsko-gospodarsko sfero. In
ljudje, ne vedoč, da so te iste številke pravzaprav del problema in ne rešitev,
slepo verjamejo vsem tem poskusom demagogije, ki pa jih na ta način nenehno
spretno drži v procesu povratne zanke.
Nič koliko avtorjev (sodobnih,
modernih in postmodernih) piše o problematiki potrošniškega kapitalizma, a
ljudje se nikakor ne pustijo prepričati. V iskanju zadoščenja in rešitve iz
krize v tem materialnem svetu, se (nezavedno) oddaljujejo od vseh etičnih
temeljev, kar posledično sesuva tudi družbeno-moralni red. Kot varstvoslovcu mi
tovrstna problematika že nekaj časa ne pusti spati, nedavni dogodki in
stopnjevanje manifestiranega nasilja pa mi dajo zgolj večji zagon in nekakšno
potrditev, da moja razmišljanja (vsaj do neke mere) držijo.
Seveda je na tem mestu primerno
vprašanje »Quis custodiet ipsos custodes?« (»Kdo nadzoruje vaše nadzornike?«).
Pa vendar ne smemo v nobenem duhu časa in kulturnem ozračju dopustiti
nikakršnega nasilništva! Upiranje vseh vrst sindikatov ni toliko socialno
vprašanje, kot je vprašanje dialoga. Krivcev ne bomo iskali, pa vendar se
moramo zavedati in opredeliti pojem, ki hodi z roko v roki s terminoma etika in
dialog. To je pojem solidarnosti.
V kolikor se želim ogniti
teološkim vidikom pomena etika, moram pač – v duhu časa, najti bolj ustrezne
razlage in argumente, za čas, ko ljudje še niso pripravljeni prisluhniti tudi
duhovnim vidikom vseh kriz s katerimi se srečujemo v naših življenjih. Tako
moram nujno govoriti o solidarnosti, ki je (po mojem mnenju) verjetno edina
možna pot proti izhodu iz krize. Seveda je vprašanje solidarnosti za sodobnega
človeka, ki je močno vezan na materialne dobrine, kompleksno in nerazumljivo, v
resnici pa je v svojem jedru izredno preprosto, predvsem pa človeško. Verjetno
bi pojem solidarnosti še najlažje predstavili z diametralno popolnoma
nasprotnima pojmoma, ki sta največji duševni bolezni (greha) zdravega sodobnega
človeka – pohlep in zavist. Preko razmišljanja o pohlepu in zavisti ter
posledicah tovrstnega patološkega obnašanja lahko pride vsak do spoznanja, da
vse, kar ni storjeno iz pohlepa in/ali zavisti (največkrat vzajemno), je
pravzaprav solidarnost.
Mislim, da ne brcnem preveč v
temo, če trdim, da je izvor tovrstne patologije
priučen in kodiran v vedenjske vzorce že v začetku našega
izobraževalnega udejstvovanja. Seveda smo le del povratne zanke, ki se je začela
že nekaj generacij pred nam in nam je posredovala tovrstne vedenjske vzorce.
Seveda pa imamo posameznike, ki so sposobni stopiti izven dotične zanke. Ti
potrjujejo, da ujetost v to povratno zanko ni determinirana. Najti je potrebno
le pot. Da pa najdeš pot, moraš iskati. Iskati, pa pomeni: premišljevati,
ločevati prav od narobe, dobro od zla, zrnje od plevela.
Ni komentarjev:
Objavite komentar